In het tweede jaar ga je veel onderzoeken en experimenteren. Zo ontwikkel je een brede kijk op het vakgebied en verken je jouw mogelijke positie als ontwerper. Je leert communiceren in woord en beeld en verkent oude- en nieuwe technologieën. Je wordt je bewust van je eigen handelen en ontwikkelt methodieken die passen bij jou als ontwerper en bij het vraagstuk waar je aan werkt.
In het eerste deel van het tweede jaar (semester 3) werk je aan projecten binnen het thema ’navigeren’. Wat kun je als ontwerper doen om mensen in beweging te brengen? En hoe ver kan, mag en wil je daarmee gaan?
In het tweede deel (semester 4) word je uitgedaagd om je kritisch te verhouden tot het thema ’identiteit’. Je werkt zelfstandig en in een team met externe opdrachtgevers en partners aan verschillende opdrachten en onderzoekt jouw eigen identiteit als ontwerper.
De modules zijn gericht op de realisatie van je werk en de beleving of visualisatie van je ideeën met datavisualisatie en 3D modelling. Je leert daarnaast tijdens innovatielessen experimenteren met nieuwe ontwikkelingen uit het vakgebied, of het anders inzetten van al bekende technieken. Je richt je in dit jaar vooral op de mogelijkheden tot vernieuwing en het creëren van innovatieve inzichten.