Breda
Den Bosch
Bachelor

New Design & Attitudes

NDA

Weet waar je aan begint.

 

Je bent een ontwerper. 

Een maker.  

Altijd al, ook al wist je dat misschien nog niet. 

Je houdt van de geur van toewijding, kortsluiting en vers gezaagd hout. 

Werkt net zo graag met een slijptol als met papier of een muis.  

 

Ontwerpen is als de bliksem in je kop. 

Eerst is er dat what-the-fuck-moment met de wereld om je heen.  

En daarna: de worsteling met een idee. 

Dat doen vraagt om nieuwsgierigheid, lef en doorzettingsvermogen. 

 

Je maakt iets dat eerst niet bestond en dan ineens niet meer weg te denken is. 

‘Had ik dat maar bedacht,’ zeggen mensen straks tegen je.  

Zo oorverdovend vanzelfsprekend is het. 

Jouw ontwerp verandert hoe mensen de wereld zien. 

Kun je je dat voorstellen? 

 

Samen gaan we kijken, graven, spelen, klooien, testen en zweten. 

Leren om langzaam te gaan. 

En weer te versnellen. 

Eindeloos te twijfelen, op zoek naar vorm die samensmelt met inhoud. 

En opnieuw. En opnieuw. 

 

Als je straks afstudeert, weet je precies hoe je het doet. 

En zie je overal eindjes om te beginnen. 

Dat is wat wij bedoelen met New Design & Attitudes. 

 

Ben je er klaar voor? 

 

Programma

Je maakt kennis met diverse ontwerp- en vormgevingsdisciplines. Met ruimtelijk en grafisch ontwerpen als basis, komen ook deelgebieden aan bod zoals speculatief, gesitueerd, ecologisch en materiaalgericht ontwerpen. We leren je onderzoek te doen om te komen tot een ontwerp. In deze studie onderzoek je vooral door te doen en te maken: schetsen, materiaalonderzoek, maquettes en prototypes die leiden naar sterke ontwerpen.

 

Door te experimenteren met elementen als vorm, kleur, materiaal, tekst, schaal en compositie onderzoek je de relatie tussen beeld en betekenis. Je ontdekt jouw eigen ontwerphouding door verschillende praktijken te bestuderen en uit te proberen. Je gaat daarbij gebruik maken van de veelzijdige werkplaatsen en faciliteiten. Je krijgt tijdens je studie daarom de ruimte om allerlei technieken, middelen en materialen te verkennen. Van ambachtelijke houtbewerkingstechnieken tot virtual reality, van lassen en glazuren tot coding en scripting.

 

Het gaat er vooral om wat past bij jou

Door lezingen, workshops, gastlessen, bezoeken aan bureaus, ateliers, evenementen en tentoonstellingen krijg je zicht op de diversiteit aan mogelijkheden om je te positioneren als ontwerper. Je initieert eigen projecten en werkt regelmatig samen met externe opdrachtgevers en partners zoals de Hema, Nickelodeon, ABN/AMRO, Gemeente Breda en Gemeente Tilburg en Werkwarenhuis/Social label. Natuurlijk bouw je met jouw visie, kennis en vaardigheden een eigen netwerk op dat past bij jouw ambities.

Jaar 1

Module 1 – Denkende handen 

Denken doe je met je hoofd, je hart en je handen.
Je leert door veel te maken. Je gebruikt hierbij je zintuigen en intuïtie als kracht.  

Je ontmoet de gemeenschap van St. Joost en oriënteert je op wat studeren in de kunstacademie en bij New Design & Attitudes inhoudt.  

 

Module 2 – Form follows 

Je gaat op zoek naar vorm die samensmelt met inhoud. 

Met je maakkracht en je nieuwsgierigheid als motor. 

Je oefent met verschillende manieren van maken, onderzoeken en experimenteren. 

 

Module 3 – Spaceship earth  

Je exploreert waar jij als ontwerper voor wil zorgen. 

Met aandacht voor de mensen en de dingen om je heen.  

Je zoekt en maakt verbinding tussen mens, professional en de wereld.  

 

Module 4 – Homo ludens  

Ontwerpen doe je bewust en met de passende technologie. 

Je leert verder door te spelen met je vaardigheden. 

En je onderzoekt hoe je vanuit jouw ‘Technologisch, maatschappelijk en cultureel bewustzijn’ jezelf positioneert als ontwerper. 

Jaar 2

Je doet het zelf en samen met anderen 

Je volgt een fulltime studie waar je ongeveer veertig uur per week aan besteed door het volgen van de lessen en daarnaast zelfstandig te werken en te leren. Daarbij maak je gebruik van de community en de faciliteiten van St. Joost want leren doe je niet alleen. 

 

Je leert ontwerpmethodieken eigen maken  

Vanuit de houdingen van de strategische ontwerper, de kritische ontwerper en de innovatieve ontwerper werk je aan de opdrachten om je te verdiepen in je eigen mogelijkheden. Je werkt daarbij samen en in dialoog met anderen. 

 

Je bestudeert de context waaruit en waarvoor je ontwerpt 

In de lessen theorie leer je gericht te onderzoeken als ontwerper, waarbij je theoretisch en beeldend onderzoek elkaar versterken. Je wordt begeleid om dit professioneel te documenteren en te verwerken tot de verantwoording van je ontwerpen.  

 

Je maakt bewust keuzes en test deze door te ervaren 

De focus bij coaching is eigenaarschap over je studie verkrijgen en (beter) leren kiezen. Door te reflecteren op je ervaringen weet je nog beter wat bij je past. Je trekt daaruit conclusies en durft – als nodig – andere keuzes te maken.  

Bij praktijkverkenning ontwikkel je vanuit je eigen identiteit als ontwerper je visie op de praktijk.  

De vier modules van het tweede jaar New Design & Attitudes 

 

Module 5 – Changing image 

 

Met een nieuwsgierige, open en flexibele houding duik je in het thema ‘identiteit versus imago’.  

Je verkent de context waaruit en waarvoor je ontwerpt door je in te leven en kritisch te denken. Je leert strategisch te werken en je rol in een team te ontdekken. 

Door jezelf, je omgeving en de wereld in kaart te brengen word je bewust, betrokken en beweeg je naar verandering. 

 

Module 6 – Building identity 

 

Je gebruikt identiteit als middel om invloed uit te oefenen op het imago en daarmee verandering teweeg te brengen. 

Je maakt keuzes voor het vervolg van je studie, passend bij je eigen visie en identiteit. Door bedoeling en doelgroepen bewust te verbinden steek je anderen aan en laat je zien wie jij als ontwerper bent. 

 

In het tweede semester van dit studiejaar kies je zelf een module binnen St. Joost. Alle modules worden op beide locaties aangeboden.

 

Je leert en werkt in een team van medestudenten uit verschillende studies van St. Joost. Samen verken je diverse perspectieven, manieren van werken en methodes die passen bij het beroepsprofiel waarvan jij denkt dat dit het best bij je past.

 

Door hierop te reflecteren kan je verder in je studie betere keuzes maken om weer door te leren. Het maken van deze keuzes doe je niet alleen, je wordt hierbij begeleid door onze studieloopbaanbegeleiders en docenten.

Jaar 3

Minor

In de eerste helft van je derde studiejaar (semester 5) volg je een minor. Dit programma duurt een half jaar en is een aanvulling op je hoofdstudie. Je kiest een programma dat bij jou past. Dit kan een minor binnen St. Joost School of Art & Design zijn, maar ook op een andere kunstacademie, bij een andere instelling in Nederland of één van de Erasmus partners in het buitenland.

Je leert buiten de kaders van het vakgebied New Design & Attitudes te kijken. Hierin onderzoek je hoe je jouw ontwerpkennis- en vaardigheden inzet in een bredere setting. Je test je kennis en ontdekt wat je verder wilt ontwikkelen. Vaak werk je samen met studenten van andere studierichtingen en diverse bedrijven, instellingen of organisaties. Je bouwt zo een extern netwerk op en verbreedt jouw kijk op het vakgebied.

 

Wie wil jij als ontwerper zijn?

In tweede deel van het jaar (semester 6) verdiep je je in wie jij als ontwerper wilt zijn en in welke context jij professioneel wilt functioneren. Je verhoudt je tot de wereld om je heen, een netwerk of een bepaalde realiteit. We bieden de mogelijkheid om te werken vanuit interactie met situaties of juist vanuit een eigen visie. Maar je kunt ook starten vanuit materiaal, dat je kunt voelen, zien en ruiken, of juist digitaal materiaal zoals data.

 

Speculative realities start met je verbeelding, het imaginaire. Je onderzoekt vanuit een ‘wat als’ vraag en richt je op speculeren over mogelijke (toekomst)scenario’s. Hoewel in principe alle thema’s kunnen, richten de vragen zich met name op technologische en sociaalmaatschappelijke veranderingen die mogelijk op ons af komen.

 

Situational networks focust op ontwerpen in en met netwerken van stakeholders, peers en interdisciplinaire professionals. Je start je onderzoek vanuit associaties tussen menselijke en niet-menselijke actoren zoals objecten, omgevingen, diensten, systemen, flora en fauna. Vaak gebruik je interventies om je netwerk actief bij het ontwerpproces te betrekken.

 

(Im)Material ecologies heeft als uitgangspunt dat de materiële context van design onze planeet Aarde is. Centraal staat de vraag: Hoe kun je ontwerpen volgens ecologische principes? Je hebt aandacht voor de oorsprong en herkomst van materiaal, de sociale en ecologische contexten van productieprocessen en het gebruik en de levenscyclus van een ontwerp. Een ander uitgangspunt binnen dit gebied is digitalisering: mediatie en vertaling van materie naar virtuele omgevingen.

Vanuit een zelfgekozen vraagstelling onderzoek en realiseer je een project om jouw profilering verder aan te scherpen. Je betrekt hier opdrachtgevers en andere externe partijen bij.

Jaar 4

Je rondt de studie New Design & Attitudes af met een afstudeeronderzoek. Hiermee laat je zien dat je de geleerde ontwerpmethoden en -vaardigheden, technologie en theorie op het gewenste niveau beheerst.

 

Jouw positie als ontwerper

In het eerste deel van het jaar (semester 7) verken je de beroepspraktijk op een manier die past bij jou als ontwerper. Bijvoorbeeld bij een bestaande ontwerpstudio, een bedrijf of organisatie. Het is ook mogelijk om met een zelfgekozen project jouw design attitude te toetsen.

 

Afstuderen

In het laatste deel van je studie (semester 8) werk je aan je eigen onderzoek en afstudeerproject. Dit doe je met begeleiding van een procesbegeleider, docenten, werkplaatsmeesters en extern deskundigen. Uiteindelijk presenteer je jouw onderzoek, je werk, wie jij als ontwerper bent en waar jouw kracht ligt, aan de academie en de buitenwereld. Misschien leidt jouw afstuderen tot mogelijkheden om je werk op verschillende podia te tonen.

Sigrid Bannenberg (zij/haar)

“Wat mij het meeste bijblijft van de studie is het samen door het proces van een project heen werken. Samen met vrienden en klasgenoten. Soms kan het best intensief zijn en ga je van een diepe crisis naar een fantastische flow. Veel van het leren zit echt in het maken. Hierdoor leer je jezelf en je eigen proces kennen omdat je in korte tijd steeds weer tot een project moet komen.

Oud student, New Design & Attitudes

Aidan Neuféglise (hij/hem)

Ik maak veel gebruik van alle werkplaatsen. Omdat ik veel fysiek werk maak heb ik daar alle ruimte en kennis tot mijn beschikking die ik nodig heb.

Student, New Design & Attitudes

Lotte Tielemans (zij/haar)

“Het advies wat ik nieuwe studenten wil meegeven? Zorg dat je dingen doet waar je energie uithaalt. Het is soms erg moeilijk om creatief bezig te zijn, vooral als je iets niet leuk vindt. Zelf gebruik ik de werkplaats printmaking het meest. Ik vind het erg leuk om nieuw beeld te maken door middel van inkt. Ook kan ik printmaking goed combineren met stof wat een van mijn passies is.” 

Student, New Design & Attitudes

Juul van den Heuvel (hij/hem)

“Ik wilde graag gaan maken met een doel en een plan. Bij New Design & Attitudes leerde ik hoe ik procesmatig aan de slag ging. Het verklaren van keuzes is daarbij het meest interessante. Ik heb ook het meeste geleerd van mijn afstudeerproject. Het is hetgeen waar je eigenlijk je hele studie naar toe werkt. In mijn afstudeerproject vielen alle puzzelstukjes die ik verzameld heb tijdens de studie op de juiste plek. Het is erg leuk en motiverend om zo’n groot project neer te zetten.” 

Oud student, New Design & Attitudes

Sigrid Bannenberg (zij/haar)

“Wat mij het meeste bijblijft van de studie is het samen door het proces van een project heen werken. Samen met vrienden en klasgenoten. Soms kan het best intensief zijn en ga je van een diepe crisis naar een fantastische flow. Veel van het leren zit echt in het maken. Hierdoor leer je jezelf en je eigen proces kennen omdat je in korte tijd steeds weer tot een project moet komen.

Oud student, New Design & Attitudes

Aidan Neuféglise (hij/hem)

Ik maak veel gebruik van alle werkplaatsen. Omdat ik veel fysiek werk maak heb ik daar alle ruimte en kennis tot mijn beschikking die ik nodig heb.

Student, New Design & Attitudes

Lotte Tielemans (zij/haar)

“Het advies wat ik nieuwe studenten wil meegeven? Zorg dat je dingen doet waar je energie uithaalt. Het is soms erg moeilijk om creatief bezig te zijn, vooral als je iets niet leuk vindt. Zelf gebruik ik de werkplaats printmaking het meest. Ik vind het erg leuk om nieuw beeld te maken door middel van inkt. Ook kan ik printmaking goed combineren met stof wat een van mijn passies is.” 

Student, New Design & Attitudes

Juul van den Heuvel (hij/hem)

“Ik wilde graag gaan maken met een doel en een plan. Bij New Design & Attitudes leerde ik hoe ik procesmatig aan de slag ging. Het verklaren van keuzes is daarbij het meest interessante. Ik heb ook het meeste geleerd van mijn afstudeerproject. Het is hetgeen waar je eigenlijk je hele studie naar toe werkt. In mijn afstudeerproject vielen alle puzzelstukjes die ik verzameld heb tijdens de studie op de juiste plek. Het is erg leuk en motiverend om zo’n groot project neer te zetten.” 

Oud student, New Design & Attitudes

Sigrid Bannenberg (zij/haar)

“Wat mij het meeste bijblijft van de studie is het samen door het proces van een project heen werken. Samen met vrienden en klasgenoten. Soms kan het best intensief zijn en ga je van een diepe crisis naar een fantastische flow. Veel van het leren zit echt in het maken. Hierdoor leer je jezelf en je eigen proces kennen omdat je in korte tijd steeds weer tot een project moet komen.

Oud student, New Design & Attitudes

Aidan Neuféglise (hij/hem)

Ik maak veel gebruik van alle werkplaatsen. Omdat ik veel fysiek werk maak heb ik daar alle ruimte en kennis tot mijn beschikking die ik nodig heb.

Student, New Design & Attitudes

Lotte Tielemans (zij/haar)

“Het advies wat ik nieuwe studenten wil meegeven? Zorg dat je dingen doet waar je energie uithaalt. Het is soms erg moeilijk om creatief bezig te zijn, vooral als je iets niet leuk vindt. Zelf gebruik ik de werkplaats printmaking het meest. Ik vind het erg leuk om nieuw beeld te maken door middel van inkt. Ook kan ik printmaking goed combineren met stof wat een van mijn passies is.” 

Student, New Design & Attitudes

Juul van den Heuvel (hij/hem)

“Ik wilde graag gaan maken met een doel en een plan. Bij New Design & Attitudes leerde ik hoe ik procesmatig aan de slag ging. Het verklaren van keuzes is daarbij het meest interessante. Ik heb ook het meeste geleerd van mijn afstudeerproject. Het is hetgeen waar je eigenlijk je hele studie naar toe werkt. In mijn afstudeerproject vielen alle puzzelstukjes die ik verzameld heb tijdens de studie op de juiste plek. Het is erg leuk en motiverend om zo’n groot project neer te zetten.” 

Oud student, New Design & Attitudes

Sigrid Bannenberg (zij/haar)

“Wat mij het meeste bijblijft van de studie is het samen door het proces van een project heen werken. Samen met vrienden en klasgenoten. Soms kan het best intensief zijn en ga je van een diepe crisis naar een fantastische flow. Veel van het leren zit echt in het maken. Hierdoor leer je jezelf en je eigen proces kennen omdat je in korte tijd steeds weer tot een project moet komen.

Oud student, New Design & Attitudes

Aidan Neuféglise (hij/hem)

Ik maak veel gebruik van alle werkplaatsen. Omdat ik veel fysiek werk maak heb ik daar alle ruimte en kennis tot mijn beschikking die ik nodig heb.

Student, New Design & Attitudes

Lotte Tielemans (zij/haar)

“Het advies wat ik nieuwe studenten wil meegeven? Zorg dat je dingen doet waar je energie uithaalt. Het is soms erg moeilijk om creatief bezig te zijn, vooral als je iets niet leuk vindt. Zelf gebruik ik de werkplaats printmaking het meest. Ik vind het erg leuk om nieuw beeld te maken door middel van inkt. Ook kan ik printmaking goed combineren met stof wat een van mijn passies is.” 

Student, New Design & Attitudes

Juul van den Heuvel (hij/hem)

“Ik wilde graag gaan maken met een doel en een plan. Bij New Design & Attitudes leerde ik hoe ik procesmatig aan de slag ging. Het verklaren van keuzes is daarbij het meest interessante. Ik heb ook het meeste geleerd van mijn afstudeerproject. Het is hetgeen waar je eigenlijk je hele studie naar toe werkt. In mijn afstudeerproject vielen alle puzzelstukjes die ik verzameld heb tijdens de studie op de juiste plek. Het is erg leuk en motiverend om zo’n groot project neer te zetten.” 

Oud student, New Design & Attitudes

Sigrid Bannenberg (zij/haar)

“Wat mij het meeste bijblijft van de studie is het samen door het proces van een project heen werken. Samen met vrienden en klasgenoten. Soms kan het best intensief zijn en ga je van een diepe crisis naar een fantastische flow. Veel van het leren zit echt in het maken. Hierdoor leer je jezelf en je eigen proces kennen omdat je in korte tijd steeds weer tot een project moet komen.

Oud student, New Design & Attitudes

Aidan Neuféglise (hij/hem)

Ik maak veel gebruik van alle werkplaatsen. Omdat ik veel fysiek werk maak heb ik daar alle ruimte en kennis tot mijn beschikking die ik nodig heb.

Student, New Design & Attitudes

Lotte Tielemans (zij/haar)

“Het advies wat ik nieuwe studenten wil meegeven? Zorg dat je dingen doet waar je energie uithaalt. Het is soms erg moeilijk om creatief bezig te zijn, vooral als je iets niet leuk vindt. Zelf gebruik ik de werkplaats printmaking het meest. Ik vind het erg leuk om nieuw beeld te maken door middel van inkt. Ook kan ik printmaking goed combineren met stof wat een van mijn passies is.” 

Student, New Design & Attitudes

Juul van den Heuvel (hij/hem)

“Ik wilde graag gaan maken met een doel en een plan. Bij New Design & Attitudes leerde ik hoe ik procesmatig aan de slag ging. Het verklaren van keuzes is daarbij het meest interessante. Ik heb ook het meeste geleerd van mijn afstudeerproject. Het is hetgeen waar je eigenlijk je hele studie naar toe werkt. In mijn afstudeerproject vielen alle puzzelstukjes die ik verzameld heb tijdens de studie op de juiste plek. Het is erg leuk en motiverend om zo’n groot project neer te zetten.” 

Oud student, New Design & Attitudes

Sigrid Bannenberg (zij/haar)

“Wat mij het meeste bijblijft van de studie is het samen door het proces van een project heen werken. Samen met vrienden en klasgenoten. Soms kan het best intensief zijn en ga je van een diepe crisis naar een fantastische flow. Veel van het leren zit echt in het maken. Hierdoor leer je jezelf en je eigen proces kennen omdat je in korte tijd steeds weer tot een project moet komen.

Oud student, New Design & Attitudes

Aidan Neuféglise (hij/hem)

Ik maak veel gebruik van alle werkplaatsen. Omdat ik veel fysiek werk maak heb ik daar alle ruimte en kennis tot mijn beschikking die ik nodig heb.

Student, New Design & Attitudes

Lotte Tielemans (zij/haar)

“Het advies wat ik nieuwe studenten wil meegeven? Zorg dat je dingen doet waar je energie uithaalt. Het is soms erg moeilijk om creatief bezig te zijn, vooral als je iets niet leuk vindt. Zelf gebruik ik de werkplaats printmaking het meest. Ik vind het erg leuk om nieuw beeld te maken door middel van inkt. Ook kan ik printmaking goed combineren met stof wat een van mijn passies is.” 

Student, New Design & Attitudes

Juul van den Heuvel (hij/hem)

“Ik wilde graag gaan maken met een doel en een plan. Bij New Design & Attitudes leerde ik hoe ik procesmatig aan de slag ging. Het verklaren van keuzes is daarbij het meest interessante. Ik heb ook het meeste geleerd van mijn afstudeerproject. Het is hetgeen waar je eigenlijk je hele studie naar toe werkt. In mijn afstudeerproject vielen alle puzzelstukjes die ik verzameld heb tijdens de studie op de juiste plek. Het is erg leuk en motiverend om zo’n groot project neer te zetten.” 

Oud student, New Design & Attitudes

Toekomstperspectief

Met deze studie kun je veel kanten op. De wereld én de rol van de ontwerper zijn altijd in beweging. Daarom leren we je om flexibel en veerkrachtig te zijn om steeds mee te kunnen bewegen met nieuwe ontwikkelingen. Zo kun je goed voorbereid starten aan jouw carrière als ontwerper.

 

Je ontwikkelt een kritische blik en eigen ontwerpmethodes

Om jouw ideeën om te zetten in sterke ontwerpen leren we je testen of iets werkt zoals je het bedoelt. Daarbij is het belangrijk om kritisch te zijn -altijd constructief- naar jezelf en anderen. Ook naar opdrachtgevers. We helpen je te ontdekken en communiceren wat de opdrachtgever of de gebruiker echt nodig heeft.

Wij zijn ervan overtuigd dat een goed ontwerp niet afhangt van inspiratie of geluk. Wij leren je om als ontwerper de regie te hebben door je eigen ontwerpmethodes te vinden en verder te ontwikkelen. Zodat je altijd, in alle omstandigheden, een professioneel ontwerp kunt leveren. Jouw eigen houding als ontwerper, hoe jij in de wereld staat en je relateert tot de mensen, dingen, verhalen en veranderingen om je heen, maakt jou tot de ontwerper van de toekomst.

 

Zzp’er of eigen bedrijf

De voorbereiding op de toekomst zit bij onze academie goed in elkaar. Veel van onze studenten starten na hun studie als zzp’er of beginnen hun eigen bedrijf. Vaak combineren ze verschillende werkzaamheden. Daar komt bij dat kunstopleidingen al jaren in de top drie van werk na studie binnen zes maanden staan. Deze cijfers zijn ver boven het landelijk HBO gemiddelde.