Breda
Den Bosch
Bachelor

Illustrated & Animated Storytelling

IAS

In de studie Illustrated & Animated Storytelling leer je hoe je een verhaal in beelden vertelt. Technisch, door goed te leren illustreren en animeren, maar ook vanuit verhaaltheorie. Een eigen handschrift (signatuur), het ontwikkelen van een visie, open staan voor het leren van nieuwe manieren en technieken om iets te willen vertellen in beelden, nieuwsgierigheid en een grote verbeeldingskracht zijn essentiële eigenschappen van een Visual Storyteller die op St. Joost komt studeren. De beroepspraktijk is daarbij nooit ver weg: we werken samen met partners en opdrachtgevers uit het werkveld.

 

In de studie Illustrated & Animated Storytelling vormen illustreren en animeren een organisch geheel. Dat betekent dat je vanuit het verhaal dat je wilt vertellen, afweegt wat de beste vorm voor de vertelling op dat moment is. In vorm betekent het, dat je de hele reikwijdte tussen analoog en digitaal illustreren, 2D en 3D animatie, VR en AR kunt inzetten voor jouw vertelling. We reiken je tijdens deze studie eerst de basisvaardigheden aan om je vervolgens de ruimte te geven tot verdere verbreding of juist verdieping.

 

In de werkpraktijk is er een groeiende behoefte aan een combinatie van stilstaand en bewegend beeld, van kleine bewegende elementen op websites voor een bedrijf tot langere zelf geïnitieerde animaties die bijvoorbeeld op festivals te zien zijn.

 

Het brede palet aan mogelijkheden dat wij bieden in de eerste anderhalf jaar, zorgt ervoor dat je je in de jaren daarop gericht kunt specialiseren in een van de vele deelgebieden van het vak van Visual Storyteller. Over onze studenten wordt vaak gezegd dat het werk dat zij afleveren zo divers van aard is, zowel in thematiek als in vorm. Zo studeerden de afgelopen jaren onze studenten onder meer af met een graphic novels, fictie en informerende animatiefilms, murals, kinderboeken, videomapping, VR installaties, redactionele illustraties, narratieve installaties, educatieve boeken voor jongere kinderen en bijvoorbeeld games. 

Programma

Centraal in de studie Illustrated & Animated Storytelling staat Visual Storytelling: de kunst om een verhaal op een pakkende manier in beelden te vertellen. Daarbij houdt je rekening met je publiek: wil je hen vermaken, verleiden, iets leren, overtuigen of informeren om hen zelf een mening te laten vormen? Visual Storytelling is een uitgestrekt domein en bestaat op St. Joost uit drie inhoudelijke deelgebieden, die aansluiten bij de beroepspraktijk:

  

Visual Fiction

Visual Fiction is het vertellen van een verhaal in beeld over personages of situaties die meestal niet echt bestaan en gebeurtenissen die niet werkelijk hebben plaatsgevonden, maar bedacht zijn door de maker. Soms zijn fictieverhalen losjes gebaseerd op de werkelijkheid. In elk geval zegt een fictieverhaal doorgaans iets over het menselijke leven en onze psyche. Behalve vermaken, zijn fictieverhalen vaak ook een teken van de tijd, die we door de ogen van de personages waarnemen.

Visual Journalism

Visual Journalism is het vertellen van een verhaal in beeld met de actualiteit als uitgangspunt. Het gaat dan ook over engagement: verbondenheid met ‘wat er gebeurt in de wereld’. Dat betekent dat Visual Hierbij probeer je als maker de actualiteit te duiden en je publiek mee te nemen in de urgentie van actuele thema’s en morele dilemma’s waarop jij je als beeldmaker een visie hebt gevormd.

 

Visual Education

Visual Education is het vertellen van een verhaal in beeld met een didactisch doel. Je wilt mensen van welke leeftijd dan ook, iets te leren. Door de thema’s die je kiest, bepaal je zelf waarop jij je stempel drukt, maar bij visual education blijft jouw mening op de achtergrond. Visual Education is breder dan een schoolse omgeving. Ook musea en ideële instellingen heeft de Visual Storyteller heel wat te bieden, zeker omdat deze geleerd heeft niet vanuit een vaste vorm te denken, maar in een combinatie van technieken en materialen.

 

Jaar 1: De basis van Visual Storytelling

In het eerste jaar maak je kennis met alle basiselementen van Visual Storytelling en de verschillende deelgebieden van de studie Illustrated & Animated Storytelling. In de eerste helft van het jaar ligt de nadruk op Visual Fiction, in de twee helft op Visual Journalism en Visual Education.

 

We werken met projectonderwijs: dat betekent dat je werkt aan een opdracht waarvoor je steeds een kwartaal de tijd krijgt. In de projectlessen werk je daaraan, maar ook de andere lessen zijn gericht op het project. Zo heb je naast de Projectlessen waarin je experimenteert met materialen en technieken om de juiste vorm voor je werk te vinden:

 

  • Onderzoek: je leert je verdiepen in de theorie rondom jouw project, onderzoekt het werk van andere kunstenaars en ontwerpers, leert hoe een artistiek onderzoek bij Illustrated & Animated Storytelling vorm krijgt en ontdekt jouw eigen voorkeuren en werkwijze daarin.
  • Techniek en bewegend beeld: in het eerste jaar is dit één vak, in latere jaren worden dit twee losse vakken om je verder te kunnen verdiepen. Je maakt kennis met de basisprincipes van bewegend beeld en diverse (digitale) technieken.
  • Tekenen: in deze lessen leer je de basis van teken- en schildervaardigheden, waarbij we rekening houden met verschillen in vaardigheden tussen de studenten.
  • Theorie: in deze lessen, die in het eerste jaar vaak gecombineerd worden met Onderzoek, nemen we je mee in voor Illustrated & Animated Storytelling belangrijke theorie, zoals de Classics & Basics van Visual Storytelling (de basis van narrativiteit), kunst- en designgeschiedenis in de context van jouw eigen makerschap en filosofie.

 

Verder wordt je ondersteund in je studieproces in de Coachingslessen. Deze lessen gaan natuurlijk over hoe je studeert, maar ook over jou als professionele maker.

Jaar 2: Verdiepen en keuzes maken

In de eerste helft van jaar 2 verdiepen we twee aspecten van Visual Storytelling: we beginnen met Fictie in het eerste kwartaal en werken aan een project in een journalistieke, geëngageerde context in het tweede kwartaal. Daarbij breiden we de werking van het verhalend beeld uit vanuit theorie en experiment, maar vooral met de blik op het werkveld en je publiek.

 

In deze eerste helft van het jaar krijg je ook ondernemerschapslessen en worden techniek en bewegend beeld twee losse lessen, zodat de nodige technische verdieping de ruimte krijgt.

 

In de tweede helft van het tweede jaar kun je je al gaan verdiepen of je kennis en vaardigheden juist verbreden. Je kiest een van de interdisciplinaire modules die passen bij jouw positionering als maker op dat moment. Waar gaat je voorkeur naar uit? Wat wil je verder onderzoeken? En vooral: hoe kun je je werk versterken door samen te werken met studenten van andere studies binnen St. Joost?

Jaar 3: Specialiseren en professionaliseren

In dit jaar specialiseer je je verder door de keuze voor een minor in de eerste helft van het jaar. Deze minor kun je binnen St. Joost doen, maar ook daarbuiten. Sommige studenten gaan in deze periode bijvoorbeeld naar het buitenland of volgen bijvoorbeeld een specialistische minor op een andere academie.

 

In de tweede helft van het jaar werk je een half jaar in een studiosetting. Je werkt dan een kleine groep aan een project dat je afrondt in een zo professioneel mogelijke setting en uitvoering.

Jaar 4: De professionele werkomgeving

In dit jaar ga je je verder specialiseren. Je loopt stage in de eerste helft van het jaar en tegelijkertijd bereid je je ook voor op je afstuderen in het tweede deel van het jaar. Stagelopen doen studenten op heel diverse plaatsen in het werkveld: van grote en kleinere animatie- en illustratiestudio’s tot musea, mediabedrijven, kinderboekenillustratoren en de zogenaamde Incubator. Dit laatste is een studio die volledig door studenten gerund wordt: je start je eigen onderneming en wordt door ons begeleid in de verschillende aspecten van het zelfstandig ondernemerschap.

 

In de tweede helft van het jaar werk je aan een zelfgeïnitieerd project waarmee je afstudeert. Tijdens de eindexamenexpositie presenteer je jezelf als professionele maker en je werk aan de buitenwereld.

Hoe ziet je week eruit

Een student bij Illustrated & Animated Storytelling heeft een drukke week. We verwachten dat je zo’n 40 uur per week aan je studie besteedt. Dat is inclusief de lessen die je volgt.

 

Elke klas heeft een vaste werkruimte, zodat je altijd gezamenlijk kunt werken wanneer je wilt. Op de momenten dat je geen lessen hebt, kun je dus toch altijd werken op school. Behalve in de lokalen kan dat in de werkplaatsen, zoals de hout- of grafiekwerkplaats, en in het techlab, waar je kunt experimenteren met allerlei vormen van techniek of deze direct kunt inzetten voor een van je projecten.

 

Naast de gewone studieweken zijn verschillende workshopweken, waar je een keuze kunt maken uit een workshop die jij interessant vindt. In het eerste jaar zul je ook kennismaken met de verschillende werkplaatsmeesters zodat je de rest van je studie weet bij wie je wat kunt leren.

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Miles Versteeg (hij/hem)

Zelf maak ik het meest gebruik van de houtwerkplaats. Ik houd van bouwen en met hout kom je snel een heel eind. Alles waar je maar aan kan denken, hebben ze wel.” 

Student, Illustrated & Animated Storytelling

Sivar Kasman (hij/hem)

Ondanks mijn passie voor tekenen heb ik soms wel eens getwijfeld of ik op mijn plek was. Zo vond ik het soms lastig dat ik mij niet altijd gehoord voelde, maar met mijn standvastigheid kreeg ik toch dingen voor mekaar. Desondanks heeft school mij meermaals uit mijn comfortzone getrokken en dat heeft mij super veel nieuwe inzichten gegeven en mij geholpen te groeien tot de maker die ik nu ben.”

Oud student, Illustrated & Animated Storytelling

Toekomstperspectief

De voorbereiding op de toekomst zit bij onze academie goed in elkaar. Veel van onze studenten starten na hun studie als zzp’er of beginnen hun eigen bedrijf. Vaak combineren ze verschillende werkzaamheden.

 

Na je studie heb je brede kennis van Visual Storytelling en je kunt daarvoor de beste uitwerkingsvorm, techniek en het podium kiezen met het oog op je publiek. Je hebt een onderzoekende en nieuwsgierige instelling. Zo ontwikkel je je zelfstandig verder in de richting die jij belangrijk vindt, met een eigen signatuur.

 

Ook ontwikkel je een ondernemende houding en ondernemerschapsvaardigheden: je vindt de juiste mensen om projecten te realiseren; je creëert je eigen praktijk en je bouwt een professioneel netwerk op. Dat doe je met kennis van algemene maatschappelijke, culturele en vakinhoudelijke ontwikkelingen, die je inzet in je eigen werk. Kortom, als je afgestudeerd bent, heb je alles in huis om een duurzame beroepspraktijk op te bouwen.

 

Nieuws

We’re preparing the open days 2023

Lees Meer

Get in touch

Studiecoördinator

Andre Hanegraaf

Onderwijs Innovator

Renske van Dillen

Producer

Laura Zoon