Studenten maken metershoog lakenfort op festival Best Kept Secret

Een metershoge zendmast op het festivalterrein van Best Kept Secret (BKS) wordt omgetoverd tot Lakefort door een collectief van zeven studenten van vier verschillende kunst- en designopleidingen. Ter ere van het 10-jarig bestaan van het festival ontwerpen zij een installatie die speelt met de wind en de bezoekers terugbrengt naar hun eigen jeugd als 10-jarig kind. Lakefort is van 7 tot en met 9 juni te zien en te beleven.

 

Best Kept Secret (BKS) is een driedaags muziekfestival dat op het terrein van de Beekse Bergen wordt gehouden in Hilvarenbeek. Het 10-jarig bestaan van het festival is voor het collectief de inspiratiebron geweest. In opdracht van stichting KOP en onder begeleiding van medewerkers van de betrokken opleidingen, zijn de studenten in een werkperiode aan de slag gegaan met het bedenken van het concept en de realisatie ervan.

 

Lakefort: tegenover het hoofdpodium en naast het meer

Op de vijf meter hoge panelen aan voet van de zendmast worden de illustraties en schilderingen van Sophie Zerdoun (Art & Research), Pippa de Jong (New Design & Attitudes) en Sem Wensveen (Art & Research) gerealiseerd. Ze vertalen hun eigen stijl naar een gezamenlijk beeld en vertellen vanuit eigen fascinatie een verhaal geïnspireerd op kind en wind. Het wordt een mix van organische vormen, grafisch werk en verbeelding van schaamteloze tienertaferelen.

 

Boven de panelen wordt de zendmast metershoog gevuld met verschillende soorten textiel in de kleur blauw. Siem van der Graaf (Art & Research) en Matthijs van den Berg (Photography, Film & the Digital) maken het ontwerp en halen het materiaal bij verschillende organisaties en kringlopen. Gebaseerd op hoe je vroeger een lakenfort bouwde met dekens die je op zolder ging zoeken, is de maatschappij nu donateur van de benodigde onderdelen. De mast wordt omgetoverd tot een levend herkenningspunt dat vanaf het hele terrein zichtbaar zal zijn.

 

Publieksinteractie als onderdeel van het werk

Noah Appels (New Design & Attitudes) en Evilie Baronin von Behr (Communication & Multimedia Design Breda) maken de plannen om het festivalpubliek bij het Lakefort te betrekken. De lichtvoetigheid en onvoorspelbaarheid van de wind wordt niet alleen zichtbaar in de installatie, maar ook in speelse activiteiten met het publiek.

 

Start van een meerjarige samenwerking

Meike Veldhuijsen, directeur van Stichting KOP en opdrachtgever, zegt erover: “deze editie is de start van een meerjarige samenwerking met Best Kept Secret en Avans Creative Innovation. We kregen de zendmast toegewezen en er ontstonden meteen veel ideeën om vanaf deze plek met kunst en interactie bij te dragen aan de bijzondere festivalbeleving op BKS. We kijken er naar uit om in de komende jaren meer studenten en beginnende professionele makers daar een podium te geven.”

 

Over Avans Creative Innovation

St. Joost School of Art & Design, Koningstheateracademie en de bacheloropleidingen Business Innovation, Communicatie en Communication & Multimedia Design Breda zijn onderdeel van Avans Creative Innovation. Het onderwijs dat wij bieden bevindt zich op het snijvlak van kunst, design, technologie en economie. We gaan samen de uitdaging aan om kritische creatieve professionals op te leiden. We bundelen eigen vakmanschap met onze collectieve verbeeldingskracht om de wereld betekenisvoller te maken voor mens én omgeving. Dat doen we vanuit twee steden: Breda en ’s Hertogenbosch.

 

Over Stichting KOP

KOP (Kunstenaars Ontwikkel Platform) is een dynamisch platform dat zich richt op de talentontwikkeling van beginnende professionele autonome makers in een opdrachtenpraktijk. Met een focus op de eerste vijf jaar na afstuderen, biedt KOP begeleiding, opdrachten en kennis om makers te ondersteunen in hun doorontwikkeling en professionalisering.

Volg Lakefort op Instagram Volg Lakefort op Instagram